Lesopzet week 13-18 sep 2015

De drie gunas

De drie gunas

Bhagavad Gita V ‘Vrijheid door handelen’

11: ‘De yogi die gehechtheid heeft opgegeven, gebruikt lichaam, geest, verstand en zinnen om zichzelf te louteren.’
12: ‘Als je één bent met jezelf en niet gehecht bent aan het resultaat van je handelen, bereik je eeuwige vrede. Maar zij die zich verdeeld voelen, gemotiveerd worden door zelfzuchtige begeerten, en gehecht zijn aan het resultaat van hun werk verstrikt raken.’
13: ‘Door in gedachten afstand te doen van het resultaat van van al het handelen, leiden zij die zichzelf beheersen, een gelukkig leven in de stad met de negen poorten, waarbij zij niet handelen en ook anderen niet tot handelen bewegen.’
14: ‘De innerlijke God is niet de directe schepper van het handelen noch van de handeling noch van het resultaat van de handeling. Deze worden alle in gang gezet door de geaardheden van de natuur.’

1. Reinigende ademhaling
2. Concentratie op het thema ‘Mijn handelen wordt in gang gezet voor de geaardheid van de natuur’
3. Yoga ademhaling
4. Rekken en strekken
5. Dwikonasana (Dubbele Hoekhouding)
6. Cirkelademhaling. Rechtop staan, armen gestrekt voor je, bij de polsen gekruist. Op een langzame INademing de gestekte armen zijwaarts en opwaarts tot de handen elkaar boven het hoofd raken. Op UIT gestrekt terug gekruist). Eerst drie rondes op een trage, langzame beweging. Dan drie rondes maximaal strekken, aandacht naar de toppen van de vingers. Laatste drie rondes vanuit verbinding, harmonie, zachtheid.
7. Utthitta Lolasana (Zwaaiende staande houding)
8. Ashwa Sanchalanasana (Houding van het Paard)
9. Parvatasana (Houding van de Hond)
10. Sarvangasana (Kaarshouding) in varianten
11. Bhujangasana (Cobra houding)
12. Nadi Shodhana Pranayama (In varianten)
13. Yoga nidra (Kennis van de Bewuste Slaap) met sankalpa
14. Meditatieve stilte

Proefles? Altijd mogelijk op zondagavond en vrijdagavond. Of op afspraak.