Lesweek 7-12 februari 2016

image

Bhagavad Gita VI, 11-12

‘Zoek voor meditatie een schone plek, een eigen vaste zitplaats, niet te hoog en niet te laag, bedekt met een lap, een hertenvel en kushagras.’

‘Concentreer je gedachten op één punt en breng je geest en zinnen onder controle. Nu kun je mediteren om jezelf te louteren.’

Thema: ‘Ik creëer rituelen en gewoonten, wat mij helpt om te concentreren.’

Reinigende ademhaling
Concentratie op het thema ‘Ik creëer rituelen en gewoonten, wat mij helpt om te concentreren.’
Yoga ademhaling
Opstrijken van de nadi’s
Yoga capsule. Een korte serie oefeningen die je als dagelijkse opstart kunt gebruiken
Tadasana (Palmboom)
Terayaka Tadasana (Zwaaiende Palmboom)
Kati Chakrasana (Staande rotatie)
Surya Namaskara (Zonnegroet)
Maha Mudra (Het grote zegel). Zitten in Utthanpadasana, linker been gebogen, hiel in perineum, rechterbeen gestrekt. Beide handen op de rechterknie en rug recht houden. Khechari mudra (omgekrulde tong). Op UIT buig zo ver voorover dat de beide handen de grote teen raken, hou hoofd rechtop en rug recht. Shambhavi mudra, hoofd licht achterover. Daarna Moola bandha (Bekkenbodemspier intrekken).
Hou de adem VAST en ga vanuit Ajna chakra stap voor stap naar Mooladhara chakra, steeds twee seconden de aandacht op elk chakra. Drie rondes.
Daarna met gebogen rechterbeen, dan beide benen gestrekt.
Paschimottanasana (Tanghouding)
Shava Udarakarshananasana (Volledige, liggende torsi)
Bhastrika Pranayama
Nadi Shodhana Pranayama
Yoga Nidra
Meditatieve stilte

Proefles? Altijd mogelijk op zondagavond en vrijdagavond. Of op afspraak.